zondag 10 mei 2009

Haartypes en ingrediënten

Haartypes.. Er zijn verschillende manieren om iemand haar te definiëren. Het populairste is om iemands krultype te omschrijven. Echter heeft dat niets te maken met hoe je je haar zou moeten verzorgen. Nu moet ik bekennen dat mijn haartype en mijn verzorgingsroutine totaal niet aansluiten zoals het "hoort". Zo is mijn haar getypeert als M/C, maar mijn haar doet het enorm goed op proteïnen en is snel overconditioned, terwijl dat echt het tegenovergestelde is van de "norm.
Het is en blijft een kwestie van experimenteren. Daarom adviseer ik altijd producten die "ertussenin" vallen. Het is namelijk zo dat na verloop van tijd je haar symptomen van "iets" krijgen. Pas dán kan ik zeggen wat je meer of minder nodig hebt. Of je haar zit natuurlijk geweldig, dan ben ik snel klaar ;) Ik zal later nog wat schrijven over de problemen die je kunt hebben en welke ingrediënten daar de oorzaak van zijn.

Goed. Allereerst kijken we toch stiekem naar het krulpatroon. Die zijn verdeelt in 1, 2, 3 en 4. Er zijn ook andere klasses, maar dit is de meest gebruikte op internet. 1 is steil en recht haar met wellicht een kleine "flip" onderin. Type 2 zijn golven en slag, variërend van zeer grove golven (2a) tot bijna-krullen (2c). Het typerende van het 2-type is dat de krul zo goed als 2d is. De vorm van de krul is een "s", met soms aan het einde een spiraal. Dit krulpatroon begint meestal pas verderop in het haar en niet bij de haaraanzet. De 3's zijn de echte krullen. 3a is een grove spiraalkrul die bij de haaraanzet al begint, 3b is een krul ter grootte van een kleine Lipsmacker (tsja, die lag toevallig in mijn buurt) en 3c is potloodgrootte. De 4s zijn wat lastiger, want 4a zijn bijvoorbeeld HELE strakke spiraalkrullen, terwijl 4b meer een golf is in de vorm van een zeer strakke "z" (kinky, dus).
Mijn haar bijvoorbeeld, dat is 2c/3a (en 2a onderin, maar dat negeer ik maar, anders voel ik me niet écht.. Erg he ;)). Ik verwacht trouwens dat het meer gaat krullen als het langer wordt. Dat is tevens een van de typeringen van 3a, dat het meer gaat krullen, hoe langer het wordt.
Nog iets waar je qua verzorging niet enorm veel mee kunt doen, is de dikte/hoeveelheid van je haar. Maak dusdanig een staart dat zoveel mogelijk van je haar erin past. Ja, het ziet er niet uit, maar het moet even. Doe het stiekje er zo strak mogelijk omheen. Neem nu een touwtje, doe die rond je staart áchter het stiekje (dus tussen je stiekje en je hoofd). Meet de lengte van het touwtje en dit is je omtrek. Je haar is dun if "i" als de omtrek <5 cm is, je haar is normaal of "ii" als de omtrek 5-10 cm is en dik of "iii" als het dikker dan 10 cm is. Houdt rekening met laagjes die niet in je staart passen!

Nu komen we bij het echte gedeelte! Neem één haar en rol die tussen de toppen van twee vingers heen en weer. Kun je hem voelen of niet? Is hij rond of grof? Kijk ernaar, is hij makkelijk te zien of moet je "zoeken"? Je haar is "fijn" of F als je hem niet voelt met rollen, hij niet goed te zien is en als je haar niet makkelijk een bepaalde vorm aanneemt. Je haar is "medium" of M als je de haar wel voelt, maar hij voelt rond en je hebt geen moeite met het omvormen van je haar. Je haar is "coarse" of C als de haar aanvoelt als een stugge draad, als je hem makkelijk kunt zien en als je haar niet makkelijk omvormt.
Houdt trouwens rekening met de kleur van je haar (blond is sowieso minder goed te zien dan zwart) en of het beschadigd is. Ga uit van de algemeen textuur op je hoofd.

Nu je de textuur weet kun je ook wat doen qua verzorging. Zo werken proteïnen goed op fijn haar, terwijl diverse producten die voor elasticiteit en bevochtiging zorgen minder goed zijn. Als je medium haar hebt, heb je een combinatie van beiden nodig. Coarse haar kan minder of helemaal geen proteïne hebben en heeft juist meer elasticiteit en bevochtiging nodig.

Zoals je ziet is er geen enkele relatie tussen krultype en structuur. Het krultype onstaat namelijk door de vorm van het haarzakje. Hoe ovaler, hoe strakker de krul. De structuur ontstaat ín het haarzakje en heeft niets te maken met de vorm. Zo kan het zijn dat je een krultype 3c bent, met hele strakke krullen, terwijl je haar fijn en dun is! Of juist fijn en dik. Of coarse en dun.... Etc.

Dan heb je nog het probleem met "porosity". Persoonlijk ben ik er nog niet helemaal over uit wat nou het beste werkt voor welke type, maar je hebt de volgende onderverdeling; je hebt een zeer dichte structuur, een normale stuctuur en een open structuur. Een dichte structuur neemt weinig tot geen product op, maar laat ook niet makkelijk vocht los. Een open structuur neemt makkelijk product op, maar laat ook veel vocht makkelijk verdampen. Normaal zit ertussen, natuurlijk. Heb je altijd veel product nodig omdat het lijkt te verdwijnen of is de kleur er snel weer uit nadat het geverfd is, dan heeft je haar een open structuur. Kleurt je haar amper en kan je amper product gebruiken omdat het er snel vies en vet uitziet, dan is de structuur dicht.

Als laatste heb je nog hoe snel je haar vet is, maar mijns inziens maakt het nogal weinig uit hoevaak je je haar moet wassen!

Bravo voor de mensen die alles hebben gelezen en tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten